En els darrers anys és costum passar pel costat de l’Església Arxiprestal de Vinaròs i observar les pintures datades del segle XVIII que mostren, en la seva façana nord, recorren tot el mur. Aquestes pintures mostren trams fingits de carrers, una representació dels altars i capelles laterals que es poden veure a través d’una porta oberta. També es pot veure una senyal que marca el camí cap a Barcelona. Però, recordes com i quan es van descobrir aquestes pintures?
Tot va tenir lloc l’any 2013, durant els treballs de restauració que estava duent a terme la Llum de les Imatges es van descobrir aquestes obres pictòriques. Carlos Boigues, l’arquitecte responsable de l’obra, “s’han tret a la llum uns 1.500 metres quadrats de pintures que , en el cas de la façana nord, recorren tot el mur i que es van realitzar seguint el gust decoratiu de l’època“. A més, segons apunta una hipòtesi de la Llum de les Imatges, aquestes obres van ser pintades pel cercle dels Guilló. Aquests artistes són els pintors de dos frescs de dues capelles laterals i de diverses obres pictòriques a pobles com Albocàsser o Castelló.
Totes aquestes noves pintures van ser les estrelles de l’exposició “Pulchra Magistri: L’Esplendor del Maestrat a Castelló”, que va tenir lloc dins de la pròpia Església Arxiprestal i que va portar a 40.000 persones segons dades de la Fundació Llum de les Imatges. Aquesta restauració, a més, també va deixar al descobert unes làpides aparegudes en el sól de la capella del Natzaré, a l’interior del temple.

Després d’aquesta descubriment i exposició, va començar a passar el temps, fins a l’any 2016, en el qual les pintures es van començar a decolorar i a plenar de fongs i d’humitats a causa de la falta de cuidats. Tot va ser fins a l’any 2022, en el qual es va dur a terme una segona restauració de les pintures, amb un pressupost de 120.000 euros finançats per la Diputació de Castelló i el Bisbat de Tortosa. Segons va comentar el regidor de Patrimoni en aquell moment, Marc Albella, “els tècnics actuals assenyalen que no es va realitzar l’aplicació de la capa de líquid hidrofugant que hagués retardat l’aparició dels fongs i les humitats, fet hauria evitat realitzar les actuacions d’urgència que ara mateix es duen a terme“, a més de demanar una investigació per veure si hi va haver-hi mala praxi. Una façana que va ser inaugurada i beneïda pel bisbe de Tortosa Josep Lluís Arín el passat 1 de març de 2023, després d’haver acabat l’hidrofugació i consolidació de les pintures. A l’acte també van assistir l’alcalde de Vinaròs en aquell moment, Guillem Alsina, el regidor de Patrimoni Marc Albella i el rector del temple Emili Vinaixa.
La recuperació de les pintures de la façana de l’Església Arxiprestal ha sigut necessària en les dues ocasions que s’ha realitzat. Tan la primera restauració per part de la Fundació La Llum de les Imatges com la realitzada a l’any 2022 són dues expressions de l’art pictòric i de la restauració d’un dels elements culturals més potents que té el nostre poble, com és l’art pictòric i la cultura eclesiàstica. És necessari tenir cura, respectar-lo i fer que tothom sigui partícip d’ell. Hem de fer de Vinaròs una zona que pugui aunar tot tipus de cultures i d’espais perquè tothom pugui sentir-se representat.