/>
Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

Alcanar acull demà el II Aplec de Despertadors i Aurorers de la diòcesi

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
  • Demà diumenge, abans del migdia, els cants que s’han conservat de l’antic costum de l’Aurora o Despertada de l’Aurora tornaran a escoltar-se pels carrers d’Alcanar.

El II Aplec de Despertadors i Aurorers de la diòcesi de Tortosa aplegarà en esta ciutat del Montsià quasi tots els grups de cantors que en la demarcació diocesana de Tortosa queden en actiu, i que mantenen este cant devocional que té l’origen en el segle XVI.

L’associació de recerca etnogràfica Espai de So i el grup de la Despertada d’Alcanar, amb la col·laboració de l’Ajuntament d’Alcanar, la Direcció General de Cultura Popular de la Generalitat de Catalunya, la Parròquia de Sant Miquel i l’Associació de Mestresses de Casa, han organitzat una jornada en què la reivindicació d’esta pràctica i cant paralitúrgic és l’eix central. De fet, este aplec va sorgir l’any passat arran de la campanya de caràcter estatal que es va iniciar a Múrcia per tal que el Govern d’Espanya i les administracions autonòmiques, de manera consensuada, declare l’Aurora o Despertada com a “Manifestació Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial”. Este rang ja l’ha obtingut la jota o els antics tocs de guitarra tradicional a nivell estatal.

A Catalunya són molt poques les localitats que mantenen la “Despertada de l’Aurora” o “Aurora” i, tot i que l’Inventari de Patrimoni Cultural Immaterial de les Terres de l’Ebre (IPCITE) reconeix les d’Alcanar, la Fatarella i la Pobla de Massaluca, també es manté la de Vilalba dels Arcs i, ja, dins el marc de la diòcesi tortosina, caldria afegir-hi la de Marçà i la de Jesús –en procés de recuperació– i les valencianes de Benicarló, Catí i Morella.

Com a amfitrions de l’Aplec 2025, el grup de la Despertada de l’Aurora d’Alcanar, encapçalat pel cantor Pepe Garriga i l’historiador Jordi Sancho, i Espai de So, han volgut comptar amb la presència, com a grup convidat, de l’Aurora de Fórnols, al Matarranya, i també al grup de cantors de les Albades de Llucena (Alcalatén) i de Deltebre, recuperades per la Rondalla dels Ports (Tortosa), que participaran amb els canareus en la missa extraordinària que oficiarà el bisbe Sergi Gordo en la parròquia de Sant Miquel a les 12.00 h. En paraules de Xavier Barrera, regidor de Cultura, “la pràctica d’este cant al nostre poble és una prova més de l’amor dels canareus a les seues tradicions i l’Ajuntament farà costat a la iniciativa del seu reconeixement institucional en un pròxim ple”.

Abans, un centenar de cantors i músics vinguts de Marçà (Priorat), la Fatarella (Terra Alta), Benicarló (Baix Maestrat), Catí (Alt Maestrat), Fórnols (Matarranya), Tortosa (Baix Ebre), Llucena (Alcalatén) i Alcanar mostraran les seues tonades i explicaran els rituals locals al públic present en la Cisterna del Vall i, en acabant la missa, desfilaran en ronda pels carrers de la localitat fins al Centre Cívic on es farà un dinar de germanor.

Explora más