- Alsina assegura que el tripartit “torna a atacar allò que és el més essencial que té un poble que és la seva llengua i la seva identitat”.
- L’exalcalde critica que “estan creant una polèmica artificial per poder contentar a VOX”.
L’exalcalde de Vinaròs i regidor dels Socialistes de Vinaròs, Guillem Alsina, va comparèixer ahir a la vesprada en roda de premsa per mostrar el rebuig frontal del seu partit polític a la modificació del Reglament de Normalització Lingüística impulsada per PP, PVI i VOX i que es debatrà en el plenari municipal del dijous vinent a la vesprada.
Alsina va assegurar que el tripartit “torna a atacar allò que és el més essencial que té un poble que és la seva llengua, tornen a atacar la identitat dels veïns de Vinaròs”, criticant que aquest és el “tercer intent per voler soscavar aquesta identitat” després de la proposta per part de VOX de canviar el nom oficial del municipi per tenir-lo en castellà i en valencià, així com la consulta impulsada per la Generalitat per l’escolarització dels alumnes a la Comunitat Valenciana.

L’exalcalde va explicar que “el primer Reglament es va aprovar l’any 1996 amb unanimitat de tots els partits polítics”, a més d’argumentar que “en els vuit anys que nosaltres vam tenir responsabilitats de govern, mai vam tenir cap problema amb cap ciutadà que demanava accés a cap document, tant si fos en castellà, en valencià o en qualsevol altre idioma”.
Alsina va manifestar que “estan creant una polèmica artificial que sols respon a tenir contents a un dels socis de Govern, VOX, que des de l’inici de la legislatura té, com a full de ruta, canviar les regles de joc de l’ús del valencià i del vinarossenc a casa nostra”.
Proposta d’alcaldia, amb esmenes del primer tinent d’alcalde
El regidor socialista va qualificar de “sorprenent” la proposta presentada per alcaldia, criticant que “la moció va retocant tots els articles per garantir el bilingüisme i, sobretot, no donar-li preferència al valencià”, a més de posar en valor el punt més “preocupant”, el canvi de la retolació de les vies públiques i els topònims en valencià i en castellà, a més de la derogació de les subvencions de l’Ajuntament per la realització de les campanyes de comerç en valencià.

Alsina va explicar que en la comissió de Cultura del passat 18 de març, el primer tinent d’alcalde, Juan Amat, “va presentar una sèrie d’esmenes a la proposta de l’alcaldia”, explicant que “la disposició final serà l’adoptació normativa interna, donant un termini de 12 mesos per aplicar aquesta modificació”.
“El Partit Popular xuta cap endavant la pilota, i queda a expenses de la voluntat ciutadana en les eleccions del proper maig de 2027”, va argumentar Alsina, que va assegurar que “si nosaltres tornem a tenir responsabilitat de govern i aquest canvi en la regulació està vigent, el derogarem immediatament”.
“Aplastant” informe de la tècnica lingüística de l’Ajuntament
L’exalcalde també va fer referència a l’informe contrari de la tècnica lingüística de l’Ajuntament de Vinaròs, qualificant-lo d’”aplastant”, en el qual s’argumenta de manera desfavorable al canvi en el reglament, al·legant, entre altres raons, “confusió entre llengua pròpia i llengua oficial, efectes negatius sobre la promoció del valencià, així com problemes amb la senyalització i la toponímia i vulneració de diferents lleis i normatives com l’article nº3 de la Constitució Espanyola o l’article 6 de l’Estatut d’Autonomia”.

Alsina ha exhortat que ens trobem davant de “l’enèsim desgavell” d’aquest equip de Govern, assegurant que “no sabem qui mana a l’Ajuntament”. “És molt delicat jugar amb el que considerem una de les qüestions més sagrades que tenim a Vinaròs com és la llengua”, va advertir Alsina, que va assenyalar que abans de realitzar la modificació, “es valore demanar un informe per part de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua”.
El regidor socialista va recordar que votaran en contra amb un “no rotund” d’aquesta modificació en el plenari d’aquest dijous, dia en el qual també es celebrarà una manifestació ciutadana a les 17:00 h de la vesprada en contra d’aquest canvi en el reglament. Alsina també va anunciar que començaran a recollir signatures aquest dissabte 28 a la Plaça Sant Antoni per “intentar convéncer i evitar aquest nou atac cap a la nostra llengua”.





























