- Municipi i l’entitat menor restauren camins, infraestructures “vitals” per als veïns i carreteres “després d’una dana que va ser molt dura en el nostre terme municipal”. “Sense l’agilitat de Diputació i Generalitat, hui encara arrossegaríem els danys de la dana”
-
David Gil, alcalde de la Pobla de Benifassà posa en valor els més de 207.000 euros que va rebre el municipi per a recuperar-se. A ells, El Ballestar va sumar una quantitat de 200.000 euros. “El fet d’haver establit dos línies econòmiques distintes ha sigut vital”
Quan les catàstrofes naturals toquen terra, els qui menys tenen esperen que els més grans “auxilien”. Així ho exposa l’alcalde de la Pobla de Benifassà, David Gil, un municipi de poc més de 200 habitants enclavat en un entorn privilegiat, el que conforma la Tinença, i la bellesa de la qual compartix amb una entitat menor, El Ballestar.
“Som pobles xicotets però som molt grans a l’hora de reclamar justícia. No som menys que ningú i quan els problemes naturals ens afecten, el que esperem és que els qui tenen competències i, sobretot, més recursos, reaccionen”.
Eixa resposta va arribar a Pobla de Benifassà i al Ballestar quan la dana de 2024 va provocar estralls sobre els dos nuclis de població. I va arribar amb “uns diners que ha sigut crucial en la recuperació”. Consell i Diputació van destinar 207.239,37 euros als quals la Pobla de Benifassà va sumar el suport de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), que va aportar 11.928 euros. El Ballestar també va rebre ajuda, Generalitat Valenciana i Govern Provincial van injectar 200.000 euros que la FVMP va reforçar amb 11.000 euros.
“Estem realment contents, perquè normalment a sa Pobla li tocava repartir este tipus d’ajudes amb El Ballestar, per a garantir solucions entre el nostre poble i l’entitat menor. Ara, ens reconeixen eixa autonomia, la qual cosa suposa doblegar l’ajuda. I com tots podran imaginar, ha sigut per a celebrar”.
A l’altre costat, l’Estat. “No ha arribat res. No ens han injectat ni un sol euro. I qui negue que patim a conseqüència d’esta dana, falta a la veritat. Ens va fer molt, molt de mal. Hui ja resolt, gràcies als quals sí que van tindre la sensibilitat d’ajudar-nos”.
Municipi i entitat menor han sigut un dels 59 municipis exclosos de les ajudes del Govern d’Espanya per a actuar després de la dana de 2024. A la comarca del Baix Maestrat han resultat beneficiats La Jana, Alcalà de Xivert, La Salzadella i Canet lo Roig. “És una sort que almenys hagen tingut en compte a estos municipis i a altres 8 de la nostra província, però vam ser molts més els afectats, encara que el Govern d’Espanya no el reconega. Nosaltres convidem al president Pedro Sánchez al fet que ens visite i el veja amb els seus propis ulls, potser així ens entendrà i ens ajudarà”, ha conclòs David Gil.