Tenint en compte la desaparició de la capçalera més important de la història de la premsa municipal com és el setmanari “Vinaròs”, també conegut com “El Diariet”, des de Diari Del Maestrat ens hem proposat donar una volta pel passat de la premsa vinarossenca, destacant alguns exemplars que ens han semblat importants.
La informació i fotografies que anem a relatar a continuació l’hem extreta del llibre de Jordi Romeu Llorach “La Prensa En Vinaròs (1864-1982)“, així com de la Vinapèdia.
SEGLE XIX
Si parlem de la premsa local de la capital del Baix Maestrat, hem de parlar del primer mitjà creat a la localitat, anomenat “El Progreso Vinarocense”. Aquest diari va ser creat l’any 1864 i el fundador i el director del qual va ser Don José Rafels García, advocat, alcalde i diputat provincial. El primer número va veure la llum el 28 de setembre de 1864, amb periodicitat setmanal, deixant-se de publicar el mes de març de l’any següent.
Baix l’impuls del període de la Restauració alfonsina i la Constitució de 1876, va nàixer el setmanari “El Mediterráneo”, que va començar a publicar-se l’1 de juliol de 1882, publicant-se el seu darrer número el 24 de desembre. El seu director va ser D. Juan Botella Carbonell i va arribar a una tirada de 500 exemplars.
La premsa política era la predominant, amb el setmanari “El Defensor”, de naturalesa liberal, que va començar la seva etapa l’11 de novembre de 1883 fins al 28 d’agost de 1887, sota la direcció de D. José F. Escrivano Mayó.
L’1 de maig de 1885 va aparèixer un setmanari de naturalesa republicana anomenat “El Vinarocense”, dirigit per D. Juan Justo Huguet, i va finalitzar el 18 de juliol de 1885. Dos anys després, l’agost de 1887 apareix “El Batallador”, també de caràcter republicà i amb Francisco Miralles y García com a director.
Si parlem de publicacions satíriques, hem de parlar de “Bromas y Veras”, que apareix el 27 de maig de 1894 de la mà de Juan Botella, fundador, director i propietari del mateix. A més, també es funda la “La Fulla de Col”, escrit en vinarossenc i amb el primer número publicat el 15 de Març de 1896. Francisco Argemí Poy va ser el primer director.
SEGLE XX
Passant al segle XX, a Vinaròs predominaven els diaris polítics, com per exemple “La República”, creat al setembre del 1901 per l’organ del partit republicà del districte o “El Eco” de tendència monàrquica liberal, per oposar-se a “La República”.
El setmanari más important de tota aquesta etapa a Vinaròs va ser la revista setmanal “San Sebastián”, que a pesar de les seves interrupcions, va tenir vigència fins al 1936, sent l’artífex d’aquesta publicació l’arxiprest D. J. Pascual Bono. Va iniciar les seves publicacions l’abril del 1908.
“La Voz del Pueblo” va nàixer l’any 1912, de tendència oficial – eclesiàstica, va tenir una tirada de 250 exemplars. Per altra banda, també va nàixer “El Eco De La Verdad” l’any 1913, el setmanari del Partit Liberal – Democràtic, que tenia la finalitat de recolzar la candidatura de D. Ramón Saiz.
El setmanari “Patria” es va fundar l’1 d’agost de 1.920, dedicat a información general, literària i comercial i dirigit per D. Alejo Querol Escrivano. Aquest setmanari es publicava els diumenges.
El setmanari “El Socialista”, a pesar de la seva curta història d’1 any, va nàixer el febrer de l’any 1920. Aquest diari el va crear l’organ de la Federació Obrera de Vinaròs. Per altra banda, “Nueva Patria” naix l’any 1921, considerat de l’orgue del Bloc Anticaciquista del districte. Aquest setmanari va ser dirigit per D. Alvaro Pascual Leone.
Amb la Dictadura de Primo de Rivera de l’any 1923, va portar a Vinaròs un nou setmanari “Heraldo de Vinaroz”, que va naixer l’any 1927, amb D. Francisco Puchol com a director i al recordat D. Manuel Foguet entre els seus columnistes.
El naixement de la IIª República va fer que aparegués un nou setmanari anomenat “La Verdad”, de tendència republicana i dirigit per D. Facundo Fora.
Durant aquesta etapa, les publicaciones polítiques van proliferar, amb la creació de “Patria Libre”, “El Explotado” i “Agitación”. La segona era l’organ de la C.N.T de la comarca i va naixer l’any 1932, amb Juan Reverter com a director. “Patria Libre“, per altra part, va naixer el 7 abril de 1934 amb A. Fernández com a director. Finalment, “Agitación” naix com un setmanari dels treballadors l’abril de 1936 de naturalesa anarquista.
DEL “GOLES EN LA COMARCA” A “EL DIARIET”
Començarem aquest epígraf parlant d’un setmanari gràfic-esportiu anomenat “Goles En La Comarca“, dirigida per Francisco José Balada, en la qual s’informava de resultats i classificacions, a més de futbol de Tercera Divisió, handball i ciclisme. El seu primer número es va publicar el 18 de setembre de 1973.
Apropant-nos més a l’actualitat, hem de parlar del diari “El Servol”, que primer va tenir periodicitat setmanal i després periodicitat mensual. Va començar a publicar-se l’11 de març de 1995; fundat i dirigit per l’advocat vinarossenc Sebastià Albiol Vidal. Va canviar de format a partir del 21 d’octubre de 1995.
Tres anys abans hi podem trobar el mitjà “Tribuna del Maestrat“, creada per Javier Balada i amb Mariano Castejón com a primer director. Va ser presentada l’11 de setembre de 1992, eixint però el primer número a la llum el 12 de novembre següent com “Tribuna de Vinaròs”. Va perdurar fins juliol de 1993.
Durant molts anys, el “Crònica” va ser un dels mitjans més coneguts i consumits de la zona de Vinaròs. La publicació local va ser creada i dirigida per Sebastià Albiol Vidal al desembre de 1990. Conjuntament amb “El Servol“, “Goles En La Comarca” i “Tribuna de Vinaròs” es van editar i imprimir a “Grafvi S.L” de Vinaròs.
Abans de tancar, hem de parlar del “7 Dies“, una publicació setmanal creada per Paco Castell, que va aparèixer per primera vegada el 27 de gener de l’any 2001. La primera directora d’aquest mitjà va ser Noemí Polls Fabregat, i s’imprimeix a l’impremta Castell, al carrer doctor Fleming.
Tancarem el nostre repàs parlant del setmanari “Vinaròs“, una publicació local d’aparició setmanal, fundada per l’aleshores alcalde Ramón Adell Fons l’any 1957, mentre que l’alcalde Francisco José Balada va ampliar el seu format l’any 1967, imprimint-se a l’imprempta Mialfo de Castelló. El seu primer director va ser Jaume Nos Ruiz, director del Mediterràneo de Castelló. Amb l’arribada de la democràcia es va canviar el nom de “Vinaroz” a “Vinaròs” i es va començar a imprimir a l’impremta de Jordi Dassoy a Sant Carles de La Ràpita. Després de l’arribada de Javier Balada a l’alcaldia, el setmanari va passar a imprimir-se a la mateixa impremta Castell, simultàniament amb el “7 Dies” fins la seva desaparició el passat divendres 29 d’agost. La seva publicació ha tingut una tirada de 3.386 exemplars.
Amb aquest viatge hem volgut rendir un homenatge no sols a “El Diariet”, sino a tots els mitjans escrits que l’han precedit i que han ajudat a escriure diverses pàgines de la història de la premsa de la localitat de Vinaròs. Des de Diari del Maestrat volem agrair a tots aquests mitjans pel seu treball i per ajudar a crear un ecosistema de la premsa vinarossenca ric i divers.