/>
Buscar
Cerrar este cuadro de búsqueda.

Vinaròs aprova la pujada de la taxa d’escombraries i baixa l’IBI

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
  • Un habitatge habitual passarà a Vinaròs de pagar 17,10 euros a 68,39 el proper any.

L’Ajuntament de Vinaròs ha aprovat al ple ordinari d’octubre la modificació de les ordenances fiscals reguladores de la Taxa de Recollida de Residus i de l’Impost de Béns Immobles (IBI). La rebaixa de l’IBI va ser aprovada per unanimitat i pujada de la taxa d’escombraries, amb el vot favorable de l’equip de govern i el vot en contra de l’oposició. La modificació de la taxa de recollida de residus s’ha realitzat per fer front a la pujada d’1,2 milions que pagaran més els vinarossencs el proper any en concepte de taxa de recollida d’escombraries, com a resultat de l’adaptació de l’ordenança fiscal reguladora d’aquest impost, segons la llei 7/2022 de Residus i Sòls Contaminats per a una Economia Circular, que, a l’article 11, assenyala que tots els ajuntaments del país estan obligats a establir una taxa no deficitària.

Fins ara, l’Ajuntament assumia una part d’aquest impost, que ara repercutirà íntegrament al ciutadà. D’altra banda, la modificació de l’ordenança de l’IBI es fa precisament per reduir aquesta pujada tan important de l’impost de recollida d’escombraries en tant que sigui possible.

El regidor d’Hisenda, Lluís Gandia va explicar que es tracta d’una pujada de la taxa a què l’Ajuntament es veu obligat a aplicar a partir del proper any per complir aquesta llei estatal que es deriva d’una directiva europea, i les mesures que el govern local prendrà per pal·liar aquest obligat augment de la taxa.

Anualment, el cost de la recollida de residus puja a Vinaròs a 1.753.366 euros, mentre els ingressos (taxa municipal més ingressos per reciclatge) són de 561.131 euros, cosa que deixa un dèficit de 1.192.234 euros que s’ha de repartir entre els ciutadans per complir amb el requisit que aquesta taxa no sigui deficitària a partir del proper any.

Amb aquesta pujada, un habitatge habitual passarà a Vinaròs de pagar 17,10 euros a 68,39 euros a partir del proper any. Gandia va explicar que aquesta adaptació de l’ordenança serà portada al ple ordinari de la setmana que ve per a la seva aprovació.
Davant aquest increment de la taxa d’escombraries, com va explicar l’edil d’Hisenda, l’Ajuntament de Vinaròs aprovarà properament quatre mesures per pal·liar aquesta pujada en la mesura que sigui possible: la congelació de la taxa de recollida per a les famílies vulnerables, una rebaixa del IBI urbana un 3,5%, una rebaixa de l’IBI rústica en un 3,5% i una rebaixa addicional per a les famílies nombroses en funció del valor cadastral de l’habitatge amb rebaixes d’entre el 5% i el 60% addicional a la rebaixa 3,5% de l’IBI general. “Són mesures que hem pres perquè puguin beneficiar el conjunt dels vinarossencs, enfocades a reduir aquest impacte de la pujada de la taxa que ens ve imposada i que suposaran una minva d’ingressos a l’Ajuntament d’uns 400.000 euros“, va indicar Gandia.

Per part socialista, la regidora Eva Bibián va assenyalar que estaven a favor de la rebaixa de l’IBI, però va considerar que no compensa la pujada de la taxa d’escombraries, i va recordar que l’actual equip de govern ha incrementat altres impostos com l’ICIO, a més de la pujada de la taxa del consorci de residus que suposen una important càrrega impositiva. Bibián va recordar que els socialistes van aplicar el 2022 un paquet de rebaixes fiscals (Pla ECO) destinades a incentivar l’economia local i reduir les càrregues tributàries que van ser positives.

El regidor de VOX, Josué Brito, va acusar el govern de Pedro Sánchez d’aquesta pujada de la taxa i va considerar que la baixada de l’IBI alleujarà en part aquest increment, destacant que la baixada d’aquest impost serà més important a les famílies nombroses.
Per part seva, la socialista Carmen Morellà ha assenyalat que “a Brito se li obliden coses, com que la comissió europea està governada pel PP i que el PP no va votar en contra d’aquesta llei, per la qual cosa se li ha de fer molt difícil governar amb els populars”.

Morellà també va dir que “la llei també diu que la taxa a repercutir ha de ser justa“, i va acusar el govern de “no haver treballat en aquests deu mesos de govern per baixar aquest 300 per cent de pujada”. Segons Morellà, “l’equip de govern ha oblidat d’aplicar una taxa justa per a aquells ciutadans que reciclen, aplicant bonificacions”. I va advertir que el proper any la taxa de recollida d’escombraries “tornarà a pujar” explicant que per rebaixar l’estructura de costos del servei es va decidir eliminar la recollida porta a porta, que permetria bonificar els veïns que reciclen, i que l’actual equip govern ha deixat la identificació d’usuari per al 2028.

El ple es va iniciar amb un minut de silenci en memòria del policia local Julián Sorlí, que va morir aquesta setmana.

 

Explora más

Vinaros
3:56 pm, August 14, 2025
temperature icon 36°C
L: 36° H: 36°
Feels like 42.69 °C cielo claro
Humidity 55 %
Pressure1016 mb
Wind 16 Km/h